کد خبر: 100
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
شمشادی در گفت‌‌وگو با ایکنا بیان کرد:

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: هرچقدر نسبت به ورود به بازار سوریه تعلل کنیم رقبای منطقه‌ای ما که در صف برقراری رابطه سیاسی با این کشور قرار دارند، بیشتر بهره خواهند برد.

تعلل در ورود به بازار سوریه و ایجاد فرصت برای رقبای منطقه‌ای + صوتحسن شمشادی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به سوریه و تأثیر آن بر رشد و توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور اظهار کرد: صرف نظر از اینکه مبادلات تجاری و اقتصادی و امضای اسناد و سفر آقای رئیسی به سوریه را به معنای افزایش مبادلات با محور مقاومت بدانیم، اول باید به عنوان تلاشی برای افزایش سطح مبادلات تجاری و روابط اقتصادی میان ایران با خارج از کشور، کشورهای منطقه و در کنار آن با محور مقاومت ببینیم.

وی افزود: مطلب دوم اینکه تا به امروز جزئیاتی از اسناد امضاشده میان مقامات رسمی دو دولت به جز زمینه‌های توافق و نام توافق‌ها منتشر نشده است. مطلب سوم هم این هست که این سفر از لحاظ ابعاد سیاسی و نظامی پیامی برای محور مقاومت، ملت‌های منطقه و دشمنان در بر دارد اما از نظر تجاری و اقتصادی زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که صرفاً در قالب سفر، سخنرانی و مصاحبه محدود نشود. به این معنا دولت باید آن چیزی که به اسم برنامه جامع راهبردی میان دو کشور نوشته و امضا شده و اسناد رد و بدل شده و براساس توافقات تجاری و اقتصادی صورت گرفته بر آنها جامه عمل بپوشاند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اضافه کرد: اگر اینگونه باشد طبیعی است روابط اقتصادی و توسعه تبادلات تجاری میان ایران و سوریه و محور مقاومت تحت تأیر قرار خواهد گرفت اما اگر صرف این باشد سفری انجام دادیم و توافقاتی امضا شده ولی این توافقات اجرا نشود و مشکلاتی که از قبل بوده همچنان ادامه یابد و همه چیز در قالب مصاحبه و سخنرانی و روی کاغذ باقی بماند مطمئناً هیچ تأثیرگذاری نخواهد داشت.

شمشادی در این رابطه ادامه داد: بخش خصوصی و اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه امیدوار است این توافقنامه‌ها و اسناد امضا شده راه را باز و موانع را برطرف کند و همچنین شاهد افزایش سطح روابط و مبادلات تجاری میان دو کشور باشیم و در کنار این و قبل از همه اینها اسناد راهبردی امضاشده بسترساز حضور بخش خصوصی در سوریه باشند.

ضرورت ورود بخش خصوصی به تجارت با سوریه

وی با اشاره به ورود بخش خصوصی به تجارت با سوریه گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید این دولت و دولت‌های بعد توجه داشته باشند عرصه‌ای که بخش خصوصی می‌تواند به آن ورود کند، دولت و دولتی‌ها نباید به آن ورود داشته باشند مگر عرصه‌ای که بخش خصوصی توانایی حضور در آن را ندارند و در اینجا هم اول دولت باید ورود کند و پس از اینکه علاقه‌مندی و بسترها را فراهم کرد سریعاً از آن خارج و عرصه را به بخش خصوصی بسپارد.

 

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عربی سوریه اسنادی که امضا می‌کنند باید تسهیل‌کننده فعالیت بخش خصوصی دو طرف باشد. از سوی دیگر ما باید نیازهای اساسی سوریه را در کنار ظرفیت‌های این کشور در نظر بگیریم نه فقط فکر کنیم چه کالاهایی را می‌توان به سوریه صادر کرد و چقدر می‌توانیم دلار وارد کشور کنیم بلکه باید نیازها و ظرفیت‌های سوریه در کنار ظرفیت‌های ایران در نظر گرفته و سپس در قالب سرمایه‌گذاری، مشارکت و خدمات فنی و مهندسی و غیره اندازه‌گیری شوند و آن وقت این سرمایه‌گذاری مشترک و شناخت از بازار سوریه پیشران اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود ولی در غیر این صورت چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

شمشادی با بیان اینکه در دو سه سال اخیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه تلاش بسیار زیادی انجام داده برای اینکه بتواند روابط تجاری بخش خصوصی دو کشور را تسهیل کند، یادآور شد: اما واقعیتش این است به صورت صد درصدی موفق نشده‌ایم و علتش هم به خاطر مشکلات و موانع زیادی است که وجود دارد. بخش زیادی از این مشکلات را دولتی‌ها باید حل و فصل می‌کردند مانند تأسیس بانک مشترک، راه‌اندازی سیستم حمل و نقل کالایی مطمئن و سریع و مورد حمایت‌های صادراتی، تسهیل ارتباط تجار میان دو کشور برای سفر و دیدار و امضای قراردادها، حمایت از تولیدکنندگان ایرانی برای حضور در بازار سوریه و نیز حمایت از صادرکننده و تجار ایرانی.

فرصت‌های حضور در سوریه

وی بیان کرد: فرصت‌هایی برای حضور ما در سوریه در قالب‌هایی که به آنها اشاره شده وجود داشته اما هرچقدر به جلو آمدیم این فرصت‌ها کمتر شده است و تا دیر نشده باید از فرصت‌های باقی مانده استفاده کرد. در این زمینه لازم است سازمان‌ها و نهادهایی که در سوریه فعالیت دارند از چندصدایی پرهیز کنند و شاهد یک همگرایی واقعی باشیم نه شعاری، ستادی و سازمانی. این همگرایی واقعی یک صدای واحد را از ایران به سوریه منتقل می‌کند و می‌توان با این همگرایی همکاری خوبی را با سوریه انجام داد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با بیان اینکه در حوزه برندینگ و معرفی محصولات ایرانی به بازار سوریه به خوبی عمل نشده است، گفت: یکی از راه‌های شناسایی و معرفی محصولات ایرانی این است تاجر، بازرگان و شرکت تولیدی و سرمایه‌گذار بتواند در بازار سوریه حضور پیدا کند و خود را به بازار سوریه معرفی کند ولی با وضعیت حمل و نقلی که اکنون میان ایران و سوریه وجود دارد انجام این کار بسیار سخت است و همین مسئله باعث سرخوردگی بخش خصوصی و تولیدکنندگان ایرانی شده است.

شمشادی بازنگری در روابط تجاری میان ایران و سوریه را امری مهم دانست و در این رابطه افزود: اگر این بازنگری صورت گیرد تجار ما می‌توانند با شناخت بهتری نسبت به بازار سوریه در این کشور حضور پیدا کنند. ما نباید احساس کنیم سوریه به همه چیز نیاز دارد و میلیاردها دلار در خزانه این کشور نگاهداری می‌شود و فقط باید یک نفر به سوریه برود و این دلارها را به ایران بیاورد، نه اینطور نیست! سوریه پیش از جنگ یک کشور نیمه صنعتی رو به رشد بوده و در حوزه برندینگ هم خوب کار کرده و کالاهایش به اروپا صادر می‌شد و در صنعت نساجی، پوشاک، پارچه و لوازم خانگی و صنعت کشاورزی حرفی برای گفتن داشت و اکنون دولتش تلاش می‌کند با جذب سرمایه‌های خارجی و کمک به بخش خصوصی آن زمینه‌های نابودشده را دوباره به‌روز کند.

حمایت‌ها و ضمانت‌های واقعی دولت از تجار

به گفته وی، ما نیاز به حمایت‌ها و ضمانت‌های واقعی دولت داریم تا بتوان از ظرفیت‌های بازار سوریه به خوبی استفاده شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه درباره حضور کشورهایی مانند ترکیه در بازار سوریه گفت: در حال حاضر کشوری مانند قطر حضوری در بازار سوریه ندارد و تمام کالاهایی هم که از ترکیه به سوریه صادر می‌شود به صورت قاچاق و غیرقانونی است و تجار و بخش خصوصی و حتی قاچاقچیان ترک به خوبی از مرز ۹۰۰ کیلومتری با سوریه استفاده می‌کنند و شاید ۹ تا ۱۰ برابر صادرات ایران به سوریه فقط قاچاق می‌کنند. ترکیه در تلاش است با مذاکره، روابط سیاسی را با سوریه از سر بگیرد و قطعاً بعد از آن از روابط سیاسی برای بهبود روابط تجاری بهره خواهد برد.

شمشادی در پایان تأکید کرد: ما نمی‌توانیم برای کشورها مشخص کنیم با کدام کشور رابطه داشته باشند یا نداشته باشند و طبیعی است همه کشورها برای به دست آوردن بازارهای کشورهای دیگر با هم رقابت دارند و ما هم باید با پرهیز از شعار و بروکراسی از ظرفیت‌هایمان برای توسعه روابط اقتصادی با سوریه استفاده کنیم. نباید اینگونه فکر شود چون سوریه با ایران رابطه سیاسی دارد ولی با ترکیه ندارد حتماً باید سوریه با ایران رابطه اقتصادی داشته باشد نه با ترکیه و قطعاً این منطقی نیست. ما هرچقدر در این رابطه تعلل کنیم بیشتر متضرر می‌شویم ولی در مقابل کشورهای دیگری که از لحاظ برقراری مجدد رابطه سیاسی با سوریه صف بسته‌اند آنها بهره خواهند برد.

captcha