کد خبر: 6
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

منزل، به عنوان یک فین‌تِک اسلامی راه حل‌های مالی حلال از جمله وام مسکن را ارائه می‌دهد. این استارتاپ به عموم مردم این فرصت را می‌دهد تا از طریق یک قرارداد خصوصی در شرکت سرمایه‌گذاری کرده و بدون ربا خانه‌دار شوند.

به گزارش ایکنا، تأمین مالی اسلامی و زیرشاخه‌های آن مانند بانکداری اسلامی از جمله حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرد و کلان در کشورهای مختلف بوده است.

این رشد تأمین مالی اسلامی باعث شده که استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک بسیاری برای رفع نیاز مشتریان و خدمت‌رسانی به آنها در کشورهای مختلف به وجود بیایند. مهمترین این فعالیت‌ها شامل جذب مشتریان برای سرمایه‌گذاری، فین‌تِک، خدمات بانکداری اسلامی و وام‌های مبتنی بر شریعت اسلامی هستند.

با این همه و با وجود ظرفیت‌های بسیار بالایی که حوزه تأمین مالی اسلامی برای رشد در کشورهای مختلف اعم از اسلامی و غیر اسلامی و مزیت‌های آن بر نظام تأمین مالی کلاسیک دارد، مسائلی مانند پیچیدگی‌ و عدم شناخت کافی باعث شده که پتانسیل بالای جذب مشتری همچنان بدون استفاده باقی بماند.

کانادا به عنوان یکی از کشورهایی که از مزیت تنوع نژادی و دینی به خوبی استفاده کرده است، در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از کشورهایی شده که تأمین مالی اسلامی در آن به تدریج در حال جا افتادن در نظام اقتصادی است.

در واقع رشد جمعیت مسلمان در کانادا به دلیل مهاجرت و قوانین این کشور که سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب و کار را برای سرمایه‌گذاران بسیار راحت کرده، باعث شده است که شرکت‌ها و استارتاپ‌های اسلامی(نوآفرینی) از جمله در حوزه تأمین مالی اسلامی به وجود آیند و تلاش کنند که از این ظرفیت‌های اقتصادی استفاده کنند.

اولین فین‌تِک اسلامی کانادا برای همه

فین‌تِک اسلامی یکی از زیرشاخه‌های مهم در حوزه تأمین مالی اسلامی به‌شمار می‌رود که به دلیل رشد فناوری‌های مرتبط با اینترنت و تجارت آنلاین در حال رشد و گسترش است. یکی از استارتاپ‌های مهم در کانادا که در حوزه فین‌تِک اسلامی فعالیت دارد، منزل (Manzil) نام دارد.

منزل در سال ۲۰۱۷ و در شهر تورنتو بنیان نهاده شد و تلاش دارد که علاوه بر مشتریان مسلمان، مشتریان غیر مسلمانی که علاقه به سرمایه‌گذاری بر اساس مسائل اخلاقی اجتماعی را دارند، به خود جذب کند. منزل، خود را «اولین نئوبانک کانادا؛ ارائه دهنده محصولات دارای گواهی حلال» می‌نامد. نئو بانک(NeoBank) نوعی بانک دیجیتالی است که توسط استارتاپ‌های فعال در حوزه فین‌تِک راه‌اندازی می‌شود و هیچ شعبه فیزیکی ندارد.

منزل، به عنوان یک فین‌تِک اسلامی راه حل‌های مالی حلال از جمله وام مسکن را ارائه می‌دهد. این استارتاپ به عموم مردم این فرصت را می‌دهد تا از طریق یک قرارداد خصوصی در شرکت سرمایه‌گذاری کنند. آن‌طور که مسئولان این استارتاپ می‌گویند، گشایش حساب سرمایه‌گذاری در این استارتاپ به مردم این امکان را می‌دهد تا صاحب بخشی از منزل شوند.

به گفته این استارتاپ، مسلمانان کانادایی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه دارند اما کمتر صاحبخانه هستند. شاید به این خاطر که بسیاری از محصولات تأمین مالی رایج مانند وام‌های خرید خانه بر مبنای شریعت اسلامی نیستند و به نوعی ربوی محسوب می‌شود.

captcha