کد خبر: 91
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

خلاصه خلاصه خلاصه خلاصه خلاصه خلاصه خلاصه

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، امروز ۲۴ دی، در خطبه اول نماز جمعه تهران، در ادامه مباحث این خطبه درباره اخلاق جامعه انقلابی به مسئله «غیرت دینی» پرداخت و گفت: بنیان و زیرساخت بسیاری از فضیلت‌ها در اخلاق و اعمال مسئله غیرت دینی است. خداوند در بیان پیامبر اکرم(ص) و اولیائش، غیور معرفی شده که غیرتمندان را هم دوست دارد؛ «ان الله غیور و یحب کل غیور».

وی افزود: خداوند، غیرت را در فطرت انسان‌ها به ودیعه گذاشته و همه انسان‌ها از این سرمایه غیرت بهره‌مند هستند؛ یعنی نسبت به آنچه که به آن ایمان و تعلق خاطر دارند و آن را مقدس و محترم می‌شمارند، حساسیت دارند و حفظ او برای آنها موضوعیت دارد به خصوص وقتی تهدید می‌شود و این در فطرت همه انسان‌هاست.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: آنچه که غیرت را در انسان پرورش می‌دهد ایمان و محبت به خداوند است و این مسئله بنیان و اساس غیرت دینی است. خداوند این نعمت را در پرتو ایمان در وجود انسان مؤمن پرورش می‌دهد و هرچه ایمان قوی‌تر شود، غیرتش بیشتر می‌شود. این غیرت دینی یک عنوان فراگیر است که سایر جلوه‌های غیرت را مانند غیرت ناموسی، ملی، مالی و ... را هم پوشش می‌دهد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: اگر چه در قرآن کلمه «غیرت» به عنوان خاص نیامده است ولی در یک مراجعه دقیق به آیات قرآن، می‌توان گفت همه آیات جهاد، برائت از کفار، عزت، حفظ حدود الهی، حفظ خانواده، مواجهه هوشمندانه با جبهه کفر و ردیابی آنها در نقاب نفاق، آیات غیرت هستند.

وی ابراز کرد: در روایات اهل بیت(ع) و کلمات پیامبر اکرم(ص) به تفصیل در این باره طرح مسئله شده و هم ریشه غیرت دینی که ایمان است، مطرح شده و هم اولیای الهی به وصف غیرت معرفی شده‌اند. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند اینکه خداوند محرمات و مرزها را مشخص کرده، این همان مظهر غیرت الهی است. شریعت الهی به ویژه در حوزه محرمات، تجلی غیرت الهی است و انسان مؤمن به خاطر ایمان و محبت خداوند، مرزهای الهی را غیرتمندانه حفاظت می‌کند و خداوند هم نسبت به مؤمنان هم غیرت دارد.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: آنگاه پیامبر اکرم(ص) فرمود اگر کسی در غیرت ضعیف شود و گرفتار وارونگی شخصیت می‌شود و ایمان از وجودش خارج می‌شود. این تأکیدات برای این است که وقتی انسان مؤمن نسبت به خداوند، دین الهی، ولی و ارزش‌های الهی و سایر مؤمنان غیرت می‌ورزد و در مقام حفظ حریم‌هاست، در واقع آنها را در مقابل آسیب‌ها صیانت می‌کند و مواجهه‌ای شجاعانه و خردمندانه و عاقلانه دارد.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد:

در واقع انسان مؤمن با غیرت در صراط بندگی از آسیب‌ها حفظ می‌شود و جامعه ایمانی را هم حفظ می‌کند و به این ترتیب ارزش‌های الهی صیانت شده و رشد پیدا می‌کند و به تبع آن اگر غیرت دینی در جامعه تضعیف شود فرد مؤمن و خانواده‌اش آسیب می‌بیند. غیرت جامعه مؤمنان سپر و حفاظ جامعه ایمانی است که هم دشمن را ناامید می‌کند و هم استقلال فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مؤمنان را تقویت می‌کند.

وی تصریح کرد: در چنین جامعه‌ای مظلومان حامی دارند و کسی تنها نمی‌ماند و هم جامعه مؤمنان پشتوانه‌ای برای سایر مظلومان هستند. اگر جامعه از نظر غیرت دینی قوی شود، عفت و حیا در جامعه تقویت می‌شود و امر به معروف و نهی از منکر گرامی داشته می‌شود و از اصالت خانواده صیانت می‌شود و بنیان خانواده تحکیم می‌شود.

حاج‌ علی‌اکبری در پایان این خطبه بیان کرد: اگر هم غیرت دینی جامعه تضعیف شود خانواده از دست می‌رود، هویت جامعه ایمانی در خطر قرار می‌گیرد، فساد در جامعه ترویج می‌شود، عفت و حیا از بین می‌رود و نمادهای هویتی بیگانه جایگزین نمادهای هویتی دینی و ارزشی می‌شود.

captcha